
Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež
Druh sociální služby: nízkoprahová zařízení pro děti a mládež dle § 62
zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů
Identifikátor sociální služby: 1014491
Kde nás najdete:
Fügnerova 111/6, 400 04 Trmice
Kontaktní osoba, jak se s námi můžete spojit?
Vedoucí sociální služby: Venuše Hladíková, DiS.
Tel. 702 289 537
E-mail: koordinator.trmice@seznam.cz
Seznam pracovníků v sociálních službách:
Lukáš Schwarz, DiS. – sociální pracovník
Štefan Tomáš – pracovník v sociálních službách
Stanislav Čonka – pracovník v sociálních službách
Bc. Nikola Lokvencová – sociální pracovník
Forma poskytování sociální služby:
Ambulantní forma
Nízkoprahové zařízení naleznete na adrese Fügnerova 111/6, 400 04 Trmice v následujících dnech a časech:
Pondělí: 13.00 – 19.00
Úterý: 13.00 – 19.00
Středa: 13.00 – 19.00
Čtvrtek: 13.00 – 19.00
Pátek: 13.00 – 19.00
Terénní forma
Terénní forma je poskytována dle potřeb uživatelů na území města Trmice.
Kapacita sociální služby:
Kapacita ambulantní formy:
- okamžitá kapacita při práci s jednotlivcem: 1
- okamžitá kapacita při práci se skupinou: 15/2 pracovníci
Kapacita terénní formy:
- Počet klientů při práci se skupinou: 15/2 pracovníci
Kdo jsme, jaké je naše poslání?
Posláním sociální služby je poskytovat mládeži a dospívajícím ve věku 14 – 20 let ohrožených sociálním vyloučením podporu a odbornou pomoc při zvládání jejich obtížných situací. Sociální služba nabízí bezpečný prostor pro trávení volného času, pro seberealizaci, osobní rozvoj, vzdělávání, a sociální začleňování, čímž působí preventivně proti sociálnímu vyloučení a rizikovému chování.
Cílová skupina
Mládež a dospívající ve věku od 14 do 20 let z Trmic, ohrožené sociálním vyloučením, kteří prožívají obtížné životní situace spojené s dospíváním, žijí v omezujících životních podmínkách, rizikovým způsobem života, prožívají krizi, dostávají se do konfliktů se společností, jsou ohrožené společensky nežádoucími jevy, nevyrůstají v podpůrném rodinném zázemí nebo dávají přednost pasivnímu trávení volného času, nebo ho nemohou trávit jinak.
Oblasti, na které se u cílové skupiny zaměřujeme: základní stabilizace, vztahy (rodinné, partnerské, vrstevnické), vzdělávání a pracovní uplatnění, bydlení a vedení domácnosti, sociální kompetence, finanční gramotnost, závislosti, trávení volného času, ochrana práv a trestně právní povědomí, sebepojetí, zdravý životní styl.
Cíle sociální služby:
- Vytvářet bezpečný prostor pro trávení volného času a vést k aktivnímu trávení volného času, vést k využívání běžně dostupných forem trávení volného času
- Umožnit mládeži a dospívajícím lépe se orientovat v sociálním prostředí.
- Rozvíjet individuální schopnosti, dovednosti mládeže a dospívajících, a tím i posilovat jejich kompetence, které mohou uplatňovat při řešení svých obtíží, při navazování mezilidských vztahů.
- Posilovat zdravé sebevědomí mládeže a dospívajících, a současně učit k rozpoznávání svých znalostí, schopností a dovedností, které uplatní ve svém budoucím životě.
- Posilovat kompetence mládeže a dospívajících, které povedou k přebírání zodpovědnosti za svoje jednání, k uplatňování pravidel a společenských norem.
- Podporovat mládež a dospívající ve vzdělávání, podporovat je v průběhu vzdělávání a motivovat k vzdělávání dalšímu a tím v budoucnu předcházet předčasným odchodům ze vzdělávání.
- Poskytovat pomoc, podporu i bezpečný prostor při řešení nepříznivé (obtížné) sociální situace.
- Motivovat mládež a dospívající v zájmu o mimoškolní zájmové činnosti a aktivity, podporovat děti v jejich zájmu se rozvíjet.
- Podpořit začlenění do skupiny vrstevníků a do společnosti.
- Směřovat ke zlepšení pozice na trhu práce.
- Motivovat k aktivnímu zapojení do dění v místní komunitě.
Činnosti sociální služby:
Nízkoprahové zařízení pro mládež je službou sociální prevence podle § 62 zákona č. 108/2006 Sb. Sociální služba je poskytována bezplatně. Veškeré činnosti vychází z potřeb uživatelů a směřují ke zlepšení kvality jejich života a zlepšení jejich nepříznivé sociální situace.
Základními činnostmi sociální služby jsou:
- Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti:
- Kontaktní práce s uživateli (cílené navazování kontaktu s uživateli, motivace uživatelů k hledání společného cíle).
- Zajištění podmínek pro společensky přijatelné volnočasové aktivity, vzdělávání a společenský kontakt uživatelů.
- Vytvoření podmínek pro přípravu do školy a na budoucí povolání (poskytnutí podmínek pro přípravu do školy, podpora a motivace k dalšímu vzdělávání, poskytnutí podmínek pro přípravu na přijímací zkoušky – SŠ a VŠ, podpora v organizaci času a plánování školních povinností (nastavení učebního plánu)
- Rozvoj kompetencí a dovedností uživatelů.
- Pracovně výchovná činnost s uživateli, tvůrčí dílny.
- Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a obstarávání osobních záležitostí:
- Informační servis (poskytování specifických informací, směřujících k lepší orientaci ve vztazích, společenském prostředí, prostředí institucí).
- Zprostředkování kontaktu s institucemi ve prospěch uživatele.
- Doprovody uživatelů do institucí.
- Sociálně terapeutické činnosti:
- Individuální práce s uživateli (zaměřeno na individuální práci s uživateli, směřující k naplňování individuálních plánů uživatelů).
- Skupinová práce s uživateli (skupinové aktivity, přednáškové, edukační aktivity, preventivní programy).
- Poradenství (zejména v následujících oblastech: škola a vzdělávání, vztahy a rodina, práce, finance, zdraví, bydlení, sociálně-právní témata).
- Pracovně-výchovná činnost s uživateli, motivační aktivity.
- Rozvoj schopností: plánování, sebekázeň, zvládání stresu a komunikace, které jsou nezbytné pro efektivní samostatné učení.
- Nácvik praktických dovedností, které umožňují lepší orientaci a kontakt se sociálním prostředím.
- Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
- Aktivity, směřující k lepší orientaci ve vztazích, které se odehrávají ve společenském prostředí.
- Doprovázení a pomoc při kontaktu s institucemi: podpora při jednání ve škole, na úřadech, u lékařů nebo jiných institucí, aby děti a mládež mohly lépe uplatnit svá práva a zájmy.
- Podpora zapojení do komunitních a běžných volnočasových aktivit.
- Návštěvy knihoven, muzeí, výlety, kulturní akce či společenské hry, které umožňují klientům poznávat nové prostředí a rozšiřovat sociální kontakty.
Zásady poskytování služby:
- Klient je respektován jako partner. Pracovníci respektují jedinečnost člověka a nezpochybňují jeho lidskou důstojnost.
- Poskytovaná služba a činnosti jsou prováděny s respektem k zájmům a osobním cílům klienta a projevům jeho svobodné vůle.
- Pracovníci nízkoprahového zařízení dodržují nezávislost a nestrannost.
- Klient má právo být veden jako anonymní příjemce poskytnuté sociální služby.
- Pracovníci nízkoprahového zařízení jednají s klientem srozumitelně s ohledem na komunikační schopnosti.
- Služby jsou poskytovány bez rozdílu pohlaví, rasy, náboženství, státní či politické příslušnosti, sexuální orientace nebo na to, jakým způsobem se podílí na životě společnosti.
- Pracovníci nízkoprahového zařízení se řídí Etickým kodexem pracovníků sociálních služeb.
- Snaha o maximální dostupnost z hlediska času a místa poskytování.
- Služba respektuje jedinečnost každého člověka.
- Základním prvkem poskytované služby je individuální přístup ke každému klientovi.
- Služba naplňuje charakter nízkoprahovosti.
Pravidla v NZDM:
- V klubu se konají zajímavé a vzdělávací akce, kterých se můžeš zúčastnit.
- Rádi tě zde uvidíme a není pro nás důležité, zda je tvoje barva pleti růžová, bílá nebo modrá J, je jedno zda věříš v boha nebo ne, zda máš rád holky nebo kluky, zda zlobíš málo nebo hodně a jestli si chudý nebo bohatý a tak podobně.
- Akce, které se zde konají, TĚ nesmí zraňovat, nesmíš se při nich cítit hloupě a poníženě, musejí být bezpečné a neohrožovat tvé zdraví.
- Můžeš se nás ptát, proč a jak to všechno pro Vás vymýšlíme a děláme.
- Když u nás budeš zlobit, přijde trest a ty musíš od nás vědět za co a kdy.
- Pokud tě to u nás už nebude bavit, nemusíš chodit a nemusíš nám k tomu nic říkat.
- Kdyby ti chtěl někdo jakkoliv ublížit, řekni nám to. Budeme Tě chránit.
- Nikdo ti zde nebude rozkazovat a chtít po tobě vykonávat věci, které jsou mimo pravidla.
- Můžeš přijít do klubu a zase z něj odejít kdykoliv během provozní doby.
- Pokud se nebudeš chtít účastnit nějaké hry nebo činnosti, tak nemusíš, není to povinné.
- Poskytování základních služeb klubu je bezplatné.
- Můžeš si vybrat pracovníka klubu a s ním si popovídat o záležitostech, které TĚ trápí.
- To co nám v rámci společné práce řekneš, nebudeme vyprávět dalším.
- Můžeš si na nás stěžovat a my máme povinnost ti říci jak.
Stížnost:
Pokud se ti něco v klubu nelíbí, můžeš nám to přímo říct nebo může svoji stížnost:
- hodit do schránky důvěry (pracovníci Ti řeknou, kde je)
- zaslat ji na email organizace: romano.j@seznam.cz
- poslat poštou na adresu organizace.
Tvoji stížnost vyřídí vedoucí NZDM Venuše Hladíková, DiS. nebo ředitel organizace Mgr. Martin Cichý.
Sociální služba je poskytována bezplatně.
Sociální služba je podpořena: Ústeckým krajem, městem Trmice.
